Хабиба ЕЛЕБЕКОВА, Қазақстанның еңбек сіңірген әртісі:
«Елден ерек жаралған, Шыңға біткен шынарым»
Бүгін өнердің ұлы мерекесі! Қазақтың тұңғыш режиссері, Алаш кино өнерінің атаманы Шәкен Айманов дүние есігін ашқан күн. Қамшының сабындай қысқа ғұмырында «Біздің сүйікті дәрігер», «Тақиялы періште», «Бір ауданда», «Атаманның ақыры», «Атамекен» сынды бас-аяғы он төрт фильм түсіріп, Алдар көсе, Исатай, Қодар, Керім, Отелло, Кассио, Хлестаков, Тихон, доктор Кельпак, Грамофоновтай шеберлік шыңына шарықтап кеткен ойлы образдарымен қазақ киносы мен сахна өнерінде құбылыс болған әйгілі актер, тұлғалы режиссердің ұлт руханиятына сіңірген еңбегі орасан. Мәскеудің қара жолында небәрі 56 жасында қапыда қиылған қайран ғұмыр дәл осы күні көзі тірі болғанда бір ғасырды жасап, жүздің көгінде шалқи жүзер еді. Ғасыр тойы тойланғалы отырған кино кемеңгерінің кесек тұлғасын тағы бір мәрте көз алдымыздан өткізсек деген ниетте ардагер актриса Хабиба Елебекова апамыздан естелік сұрай барған едік. Замандас, сыйлас игі досқа деген сағыныш апа жанарында мөп-мөлдір моншақ болып тұнып тұрып, төмен сырғыды. Жаспен бірге ғибратты әңгіменің де тиегі ағытылды.
– Шәкен жаратылысы бөлек, мінез-құлқы өзгеше, өмірге көзқарасы басқаларға ұқсай бермейтін ерекше жан еді. Сырт көзге ашу-реніш дегенді білмейтін, тек ойын-сауық құрып думандатып жүретін сал-серілердей көрінетін. Рас, Шәкен жалғыз жүргенді ұнатпайтын. Былайғы жұрт та оған үйірсек келетін. Аузынан шыққан сөзге дуылдаса күлісіп мәз болатын. Шәкен дүние-мүлікке, ақшаға қызыққан жан емес. Барды қанағат қылып, жоққа ренжімей жүре беретін. «Жомарттың қалтасы тесік екендігін» өмірінің соңына дейін дәлелдеп өтті. Өзінде бар болса, сұраған адамының қолын қайтарған емес. Кейде өзінің қарызға батып жүретінін қайтерсің. Тегінде, шынайы өнерпаздардың табиғаты солай жаратылған-ау деген ойға келесің.
– Шәкен атамыздың ерекше есіңізде қалған қандай айрықша мінезін айтар едіңіз?
– Шәкенді тану үшін мына бір ғана оқиғаны айтып беру жеткілікті деп ойлаймын. Қазақ ұлтының біртуар даңқты домбырашысы, дәулескер күйші, қазақ драма театрының алғашқы актерлерінің бірі Әбікен Хасенов 1958 жылы 66-ға қараған жасында қайтыс болды. Әбікенді шығарып салуға көп адам жиналды. Үкімет тарапынан көмек керек болған соң, Жүсекең мен Шәкен көркемөнерді басқарып отырған бір үлкен кісінің алдына барады. Жай-жапсарды айтып, көмек беруін сұраса, әлгі кісі Әбікеннің кім екенін білмей-ақ қойыпты. «Ол кім дейсіңдер, қандай еңбегі бар?» деп қайталап сұрай беріпті. Жүсекең өнерді тікелей басқарып отырған адамның Әбікенді білмей отырғанына ыза болып, ерсілі-қарсылы жүріпті де қойыпты. Ал Шәкен болса әлгі кісінің бетіне қарап, бір сәт мысқылдай жымиып отырады да: «Апырай, ә, қандай өкініш... Осы уақытқа дейін «Сарыжайлау» мен «Сылқылдақты» бір естімеген екенсіз. Онда сізге қалай түсіндіруге болады?» деп орнынан тұрып жүріп кетіпті. Шәкеннің осындай да мінездері болатын. Көңіліне жақпаса әңгімені бірден шорт қайыратын.
– Жүсіпбек Елебеков пен Шәкен Аймановты араларынан қыл өтпес жақын дос болған деседі. Сіздің ойыңызша, қазақ өнерінің екі алыбын біріктірген өнерден бөлек нендей үндестік? – Иә, ол рас. Жүсекең Шәкенді өте қатты сыйлады. Шәкен десе шығарда жаны бөлек еді. Кейде ұзақ уақыт төбе көрсетпей кетсе, өзі арнайы телефон соғып: «Шәкен-ай, қайда жүрсің? Соғымның жылы-жұмсағы бітпей, ескірмей тұрып жеп кетсеңдерші» деп шақыратын. Шәкен келген кезде, көңілі сондай көтеріліп, талай әңгіменің тиегі ағытылатын. Шәкен біздікіне көбіне жолдассыз, жеке келетін. Ондағысы сол кешті тек қана әнге арнаушы еді. Кілегей қатқан қою үнді шайын ұнататын. «Шайың қайнап кетпесін, бұқтырып қана берсең болады. Аққұманға суды азырақ құй!» деп өзі бірге жүретін. Мен болсам оған реніш білдіріп: «Қойшы, Шәкен, жағаласпашы. Өзім де білем ғой!» деп ұрсатынымды қайтерсің. Оны тыңдап жатқан Шәкен жоқ. Бабына келтіріп ішкен шайдан соң ән басталады. Ән аяқталысымен екеуі отырып алып ән жайлы, өнер жайлы ұзақ шүйіркелесетін. Көбінесе ән айтып, айтылған туынды төңірегінде айтысып, қызу пікірталасты да әп-сәтте туғызып жібере-тұғын. Үйге келе сала Жүсекеңнің домбырасын қолына алып, бірден «Екі жиренге» басатын: «Өмірге ерте туып асыға өскен,
Дүниеге адам қонақ түней көшкен.
Ер туып, ел қорғаған ата-баба,
Солардың ізі жатыр, тозаңы өшкен.
...Жиырма бес-ау, қайта айналып
келер ме екен?!.»
– деп әуелетуші еді әзіз жүрек. Осы әнді айтқанда көзіне мұң толып, маңдай әжімдері тереңдеп, қатты тебіреніп, ерекше күй кешетін. Бейнебір, өз өмірінің бар табиғаты осы әннің иірімінде жатқандай... Қайталап орындаудан жалықпайтын. Әбден шаршап, сусаған көңілін әсем әннің кәусарына қандырғаннан кейін ғана әңгімеге ауысатын. Кейде мен Шәкен өмірін өзі образын жеріне жеткізіп ойнаған Алдар көсе бейнесіне ұқсатамын. Кейіпкері секілді Шәкен де елдің барлығына жақсылық жасап, өмірдің мәнін өзінше түсініп, ғұмырын сал-серілерше өткізді. Содан кейін дәл фильмнің түйініндегідей Алдар көсе кейпіне енді де, жападан жалғыз жат жерде үзіліп кете барды. Неге екенін білмеймін, әйтеуір Шәкенді ойласам Алдар көсе бейнесі көңіл түкпірінде көлбеңдеп тұрып алады.
– Алаш кино өнерінің алып бәйтерегі – Шәкен Аймановпен ақтық рет жүздескендеріңіз есіңізде ме?
– Жүсекең «Алматы» санаторийінде емделіп жатқан еді. Кәукен мен Шабал да сонда болатын. Бір күні Шәкен үйге арнайы телефон соғып: –Хабеке, осы демалыста Жүсекеңе барасың ба? – деп сұрады. – Ертең баруға дайындығым жоқ. Базарға барып ет алып келу керек. Оны баптап пісіру жағы тағы бар. Бірер күннен соң барамын, – деп едім: – Не дайындық керек? Бауырсақ пісіріп алсаң болды ғой. (Бауырсақты өте жақсы көретін). Ертең қолым бос, бірге барып қайтсақ қайтеді. Кәукен мен Шабал да сонда жатыр. Тастап кетіп жүрме, – деп тықақтай сұрап, қатты тапсырды. Мен болсам: «Жарайды, уақыттың ыңғайына қарай көрерміз», деп екіұшты жауап бердім. Адамның мінезі қызық қой. Егер сені біреу қадірлей түссе, әлдеқандай болып шалқақтайтының бар. Мен де Шәкенге солай еркелейтінмін. Бірақ сонша қадала тапсырғанымен, Шәкен ертеңінде келмеді. Неге келе алмағаны белгілі еді: «Атаманның ақыры» фильмі түсіріліп бітіп, соның жұмысымен қарбаласып жатқан беймаза шақ болатын. Іле Мәскеуге аттанып кетті. Ал мен болсам дәл сол күні Шәкеннің даусын ең соңғы рет естіп тұрғанымды тіпті де сезбеппін. Арада көп уақыт өтпей, 1970 жылдың 24 желтоқсанында Мәскеуден қаралы хабар жетті. Асыл текті арда Шәкен өмірден өтіпті. Әлі есімде, сағат таңғы алтыда телефон шылдыр ете түсті. Оқыс шыққан қоңырау үні барлығымыздың ұйқымызды шайдай ашты. Тұтқаны отағасы көтерді, Сапекең (жазушы Сапарғали Бегалин) екен. Қысқаша амандықтан кейін Жүсекең:
– Ойбай, не дейсіз?! – деп қолындағы тұтқаны тастап жіберді. Сосын «Бауырым-ай, жампозым-ай, енді қайттім боздағым-ай...», – деп айқайлап, зарланып дәлізде ерсілі-қарсылы жүре берді. Тура бір шоқ басып алғандай. Балалар да үрпиісіп түрегелді. Бір сұмдықтың болғанын біліп, Жүсекеңнің айналасына жиналдық. Ол кісінің есі шығып кеткен, не істеп жүргенін өзі де білмейді. Сұрауға батылымыз жетпеді, боп-боз болып қуарған жүзінен қорқып тұрмыз. Әлден уақыттан кейін: «Шәкенім-ай, сен де кеттің бе?» дегенді естігенде, төбемнен жай түскендей, көзім қарауытып кетті... Сонда бір таңғалғаным, Жүсекең бұл күндері жылауды қойып, ешкіммен сөйлеспей, жекеленіп үнсіз жүретін болды. Тіпті, мәйітті інісі Кәукен Кенжетаевтың үйіне әкелгенде де жанарын жасқа шыламады. Екі жағы суалып, өңі қуарып кеткен. Әншейінде көңілі бос, жаны нәзік, жүрегі жұмсақ Жүсекеңнің жыламай бекініп алғанына, ешкіммен сөйлеспей, үнсіз сілейіп тұрған жүзіне қарап, жұрт аң-таң. Бәлкім, көз жасын көрсетіп, онсыз да қайғыдан қан жұтып отырған Шәкеннің туысқандарын аяйтын шығар деп ойладым. Содан бір уақытта маған келді де: «Үйге барамын, кілтті бер» деп, біреу күтіп отырғандай асыға басып жүріп кетті.
Үйге келіп, арқалы төсекке шалқая басын қойған күйі, баяулаған зарлы үнмен Тоқбайдың «Екі жиренін» домбырасына қосылып айтып отырса керек. Көзінен парлаған жас омырауын жауып кеткен. Тірі жанды байқар емес. Тек ән. Ән қанатының дірілі барлық денесін бірге дірілдетеді. Ән толқыны тереңге батырып бара жатқандай. Сол тереңнен Шәкен үнін іздейді. Кеше ғана бірге жүрген арыстай інісімен, Шәкенімен осылай қоштасып еді сонда Жүсекең. «Менің әке-шешемнен, апа-қарындасымнан, ішімнен шыққан баладан айырылып, қайғырған күндерім де болған. Соның бәрінен ауыр күйреткені – Мұхаң (М.Әуезов) мен Шәкеннің қазасы. Мұхаңнан айырылу – асқар тауыңның құлағаны, айдыныңның суалғанымен тең болса, Шәкеннің өлімі бүкіл көркемөнердің белін сындырып кеткендей болды. Ол қараңғы түнде сәулесімен жол салып, ағып түскен құйрықты жұлдыз сияқты ерекше жан еді ғой. Арманда қалдық...», деп еңкілдеп тұрып жылаған екен сол кезде жанында отырып, осы сәтке куә болған күйеу баласы Зейноллаға. Сәлден соң еңсесін көтеріп: «Шәкеннің ақырғы түнінде қасында болайық. Ұзақ сапарына аяғымыздан тік тұрып шығарып салайық...», деп қаралы жиынға қайта оралады.
– Өнердің өрісін ойсыратып кеткен қазаны халқы қалай қабылдады? Арда азаматымен қазақ қалай қоштасты?
– Шәкенмен қоштасу Абай атындағы ұлттық опера және балет театрында өтті. Театрдың маңы лықсыған халық. Ілби басып алды ғимаратқа кіріп, арғы есіктен шығып жатыр. Далаға шыққандары тарап кете жұмсағын дайындап, үйге келуін күтіп отыратын. Қауырт жұмыстарымен жүріп, қоймай, театр маңында айналсоқтап жүр. «Көбікшашқан» күйінің зарлы үні жиылған қауымның қайғысына үн қосып, сай-сүйекті сырқыратады. Шәкеннің табыты екінші қабатта, бас жағында қара жолақ байланған суреті ілулі тұр. Кенеттен қайтыс болғандықтан ба, түрі өзгермеген сол қалпында жатыр. Өлді деуге қайран көңіл сенбейтін сияқты. Табытқа қарасаң жүрегің езіле түседі. Қоштасуға келген жұрт толассыз ағылып жатты. Арасында үн салып, жоқтау айтып, көз жасына ерік бергендері қаншама. Олар Шәкеннің дарқандығын, серілігін, елден еректігін, қазақтың маңдайына сыймай кеткендігін айтып жылайды. Дауыс шығармағандары іштей егіліп бара жатты. Мұқым қазақтың қабырғасын қайыстырып кеткен сол қаралы жиыннан кейін менің де жаным күңіреніп сала берді. Жалпы, бүгінде жоқтау айту жойылып барады. Кейінгі ұрпаққа үлгі болсын, ата дәстүрін, салт-жоралғыларын біле жүрсін деген ниетпен айтып отырмын. Қазіргі жастар Шәкеннің түсірген бірді-екілі киносын білгенімен, оның қандай адам, қандай дарын иесі болғандығынан, азаматтық болмысынан бейхабар. Қазақ сұлуды сүйрік дейді, тұлпарды жүйрік дейді, тектіні қыран дейді, асылды пырақ дейді. Пырақ – Пайғамбарымыздың тұлпары, тегі асыл жануар болған екен. Шәкен де сондай қыран болмысты, пырақ текті азамат еді ғой, жарықтық. Шама келгенше, Шәкенімнің ол қасиетінің барлығын өлеңге сыйдыруға тырыстым. Алайда, бұл жоқтау бәленбей жылдан бері ешкім керек қылмай, қағазда жатып қалды. Ұрпақ үлгі алсын деп, енді соны халқыма жеткізсем деймін. Мұны Шәкеннің өзі қолымен құрған, бүгінде есімімен аталатын киностудияның мұражайына неге жарқыратып іліп қоймасқа? Көрген, оқыған жастар ұлы ұстазын тани жүретін еді, тағылым ала жүретін еді. Ертеректе баспасөз бетінен Қаз дауысты Қазыбек би бабамыздың қыздарының жоқтауын оқыған болатынмын. Сонда: «Ойпырм-ай, Қазыбектей шайырға лайықты жоқтау емес екен», деп ойлап, іштей күмілжіп қалғанмын. Бұл жоқтау, бір жағынан, ұлыларымызды ұлықтауда кетіп жатқан сондай олқылықтардың орнын толтырсын деген мақсатта жазылып еді.
– Өсіп келе жатқан жастар, өскелең ұрпақ біле жүрсін. Сол жоқтауыңызды өз аузыңыздан жазып алсақ, апа.
– Бәйгеге қосар жүйрігім,
Мінсіз туған сүйрігім.
Өнерлі туған өренім,
Толықсып толған кемелің.
Көп жабының ішінен
Суырылып шыққан тұлпарым,
Падишасындай айдынның,
Сән келтірген сұңқарым.
Еңселі ерен еліңнің,
Өрге сүйреп өнерін.
Уақыт мезгіл күндерін,
Серпіп тастап артыңа,
Өнерлі елмен теңедің.
Елден ерек жаралған,
Шыңға біткен шынарым,
Алтын тұғыр үстінде,
Шегір көзді қыраным.
Асқарды сәнмен сәлделеп,
Көгілдір тартқан мұнарым.
Қайнардай тесіп жайылған,
Тынбай аққан бұлағым.
Сусындап елің суаттан,
Рақат табар құрағым.
Салтанат, сәнмен жарасқан,
Алтын ерлі пырағым.
Сәулеңді шашып еліңе,
Маздай жанған шырағым.
Күн асқан сайын сағынып,
Шәкенім, саған жылармын...
– Ғибратты да риясыз әңгімеңіз үшін мың алғыс, апа.
Әңгімелескен Назерке ЖҰМАБАЙ,
Қазақ ұлттық өнер университетінің өнертану магистранты.
Елебекова Х. «Елден ерек жаралған, Шыңға біткен шынарым»: [КСРО халық әртісі, КСРО Мемлекеттік сыйлығының лауреаты Ш. Аймановтың 100 жылдығана орай Қазақстанның еңбек сіңірген әртісі Х. Елебековамен сұхбат] / сұхбаттасқан Н. Жұмабай // Егемен Қазақстан. – 2014. – 15 ақпан. – 7 б.
Елебекова Х. Шәкенді жоқтау: [Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері, ардагер актриса Х. Елебекова режиссер Ш. Айманов туралы] / сұхбаттасқан Н. Жұмабай // Қазақ әдебиеті. – 2013. – 25 - 31 қаңтар (№ 3 - 4). – 9 б.